Wednesday, June 24, 2009

BAGAIMANA MAYAT YAHUDI DIKEBUMIKAN

Adakah anda tahu perjalanan pengebumian seorang mayat yahudi serta bagaimana mereka menjalankan majis pengebumian itu?

Untuk pengetahuan semua, sedikit info yang ana peroleh,kebanyakan orang yahudi nie tidak menyimpan mayatnya berhari-hari sebagaimana yang dibuat oleh agama Budha,Hindu,Kristian serta agama kafir yang lain.

Mereka hanya menyimpannya selama satu hari dan paling lama 2 hingga 3 hari.

PERSEPSI ORANG YAHUDI TERHADAP KEMATIAN

Bagi masyarakat yahudi,kematian dan acara pengebumian mereka adalah sangat private dan merupakan “family affair” sahaja

Kebiasaannya jika kematian berlaku ,amat jarang dihebahkan kepada sahabat handai serta masyarakat sekeliling,apatah lagi mengumumkannya dalam akhbar kecuali jika Si mati itu adalah Pembesar Synagogue atau pembesar Negara.

Jikalau tidak,mereka hanya menguruskan pengebumian itu dalam kalangan ahli keluarga mereka sahaja.

PERSIAPAN SI MAYAT

Mayat akan dibersihkan,dipakai bedak supaya wangi baunya serta rambutnya disikat penuh rapi dan didandan sekemas dan secantik mungkin kerana ini adalah “make up” yang terakhir sebelum dikebumikan.

Selain itu si mayat juga akan dipakaikan dengan pakaian yang cantik-cantik dan kemas.
Selepas itu ,badan mayat akan disuntik dengan sejenis ubat yang akan mengeraskan tubuh mayat nanti.

KERANDA MAYAT

Keranda bagi mayat-mayat yahudi ini adalah amat berlainan sekali dengan keranda agama –agama lain.Kebiasaan keranda yang kita selalu tengok adalah keranda yang yang berbentuk segi empat tepat serta keranda itu diletakkan secara “horizontally”

Tetapi ,apabila mayat yahudi hendak dikebumikan,akan disiapkan sebuah almari cermin yang berdiri ( vertically )

Kemudian mayat akan didirikan di dalam almari cermin itu dan di diikat pada beberapa bahagian tubuhnya supaya mayat itu dapat berdiri tegak dalam almari tersebut dan mayat dapat ditanam secara berdiri ! Bukan seperti mayat-mayat agama lain yang mayatnya dibaringkan di dalam keranda..

KUBUR

Kubur yang disediakan untuk mayat yahudi tadi adalah sebuah lubang empat persegi dengan lebar kira-kira 2 kaki setengah dan dalamnya kira-kira 6 kaki..Berbeza dengan kubur islam yang ukurannya panjangxlebar xdalam=6x3x2

Ini kerana cermin almari yang digunakan sabagai peti mayat tadi akan ditanam berdiri tegak

WAKTU MENGUBURKAN MAYAT

Waktu pengebumian mayat dilakukan pada waktu senja .(kalau kita orang islam nie maybe wktu maghriblah ).Maksudnya pada waktu itu,apabila matahari terbenam ( tidak begitu cerah dan tidak terlalu gelap ).Kesemua kerja pengebumian mayat yahudi ini dilakukan dalam keadaan cahaya samar-samar..

Kalau kita perhatikan ,dalam Islam sendiri tidak menggalakkan umatnya keluar rumah atau berada di luar daripada rumah pada waktu Maghrib kerana pada waktu ini Syaitan-syaitan suka berkeliaran.

Bahkan jika berada di dalam rumah sekalipun,kita disuruh menutup tingkap-tingkap dan pintu apabila waktu maghrib.Memang bangsa yahudi selalu melakukan perkara-perkara yang betentangan dengan perintah Allah.

KENDERAAN MAYAT

Kebiasaannya,mayat akan di bawa ke tanah perkuburan dengan menggunakan “special trailer” yang dapat mengangkut almari mayat tersebut dalam keadaan berdiri walaupun dalam kereta mayat..Kemudian,almari itu akan ditransfer ke sebuah trolley beroda dua ( biasa kita lihat trolley yang membawa PEPSI dan COCACOLA dari lori masuk ke kedai) dalam keadaan berdiri apabila sampai di tanah perkuburan.

PENGEBUMIAN



Di lubang kubur ,mayat akan dimasukkan ke dalam lubang kubur “vertical” itu dengan menggunakan tali.Apabila almari itu sampai ke permukaan tanah lubang tersebut dan dapat berdiri dengan tegak,maka akan disendalkan tanah-tanah di sekeliling almari tersebut supaya tidak mengiring atau memiring ke mana-mana hatta apabil lubang itu ditimbuskan dengan tanah!

Orang yang memasukkan mayat ke dalam kubur adalah ahli keluarganya sahaja dan proses pengebumian ini biasanya siap tak sampai dalam satu jam.

TAFAKUR OLEH KELUARGA SI MATI

Hanya ahli keluarga si mati yang digalakkan pergi ke tanah perkuburan.Orang yang tidak ada pertalian darah tidak digalakkan ikut bersama. Selain itu,tidak ada rabbi ( sebutannya berbunyi “rabai” =paderi yahudi ) yang turut serta untuk membacakan mantera atau talkin(dalam Islam) dan sebagainya kepada si mati.

Sebab itulah bilangan yang menghadiri pengebumian biasanya tidak lebih daripada sepuluh orang.

Kemudian, selesai pengebumian, anggota keluarga akan pulang ke rumah dan duduk dalam bulatan dan bertafakur mengingati mayat dan nasibnya di dalam kubur.Mereka akan duduk membisu ( bertafakur ) sepanjang malam hinggalah keesokkan paginya tanpa bacaan mantera .

Dapatkah sahabat-sahabat semua perhatikan batapa sirrnya ( berahsianya ) orang yahudi tentang kematian masyarakat mereka?Adakah kaum yahudi sangat takut diketahui orang tentang bilangan masyarakat yahudi yang semakin berkurang ( apabila kematian berlaku) hatta walau seorang sekali pun?

Selain itu,dapat kita perhatikan di sini betapa sombongnya mereka dengan Allah even walaupun sudah meninggal dengan menanam mayat secara berdiri .Mungkin ini melambangkan “ enggan tunduk” kepada tuhan Allah walaupun hayatnya sudah habis di dunia ini.

Apakah pandangan anda semua tentang cara pengebumian yahudi ini?

SUMBER
BULETIN TARBIAH BIL 91

3 comments:

Nurul Iman said...

salam,,
btol tu wawa,,huhu
mmg contra btol dgn Islam..
diorg kan aggap diorg kaum yg plg bgs,,so sdh smstinnya diorg nk lain dr yg lain,,,

smoga kita mdpt husnul khatimah...

B@+ said...

Salam..
hurm..kl ditgkkn org Yahudi btl2 jaga sirr psl kematian dorg..
satu lg menunjukkan ke'arrogant'nan dorg..
kebumi pn dlm keadaan tgk berdiri..
huhuh

One Complicated Dude said...

yang saya tahu, yahudi ni dikebumikan simple jugak, balut dengan sehelai kain saja, kemudian ada campur tanah jugak dalam keranda tu.
saya dok google jugak cari macam yang ditilis kat blog ni, tak jumpa lagi.