Sunday, May 31, 2009

ZON SELESA?~

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Wah rasanya dah bersawang blog nie..lama dah rasanya tak update.=)..

Mindaku berputar ligat memikirkan tentang apa yang boleh dikongsi pada saat ini..


Kebelakangan ini jiwaku terasa kosong dan jauh dari Allah.Mungkin diriku sudah dijangkiti virus - virus dari zon yang amat kutakuti "zon selesa".Hati pun terasa keras semacam.


Al-maklumlah musim cuti camni hawa nafsu untuk bersantai-santai teramatlah besar,yang selalu menginginkan kesenangan sepanjang masa.Penyakit ini tak boleh dibiarkan amat berbahaya pada diri jika dibiarkan ia berleluasa.


Sedang termenung memikirkan kepala yang berserabut teringat kata-kata yang selalu diingatkan pada diri ini suatu ketika dahulu.Seorang sahabat ana selalu mengingatkan setiap kali beliau bercakap atau bagi tazkirah suatu ketika dahulu bahawa hati yang mati tidak dapat menghidupkan hati-hati mati yang lain.


"Ya Allah ampunilah hambaMu yang selalu leka dan alpha ini"

Aku harus bangkit!Tidak boleh terus hanyut dibuai mimpi yang hanya angan-anganan semata-mata.



Hati akan tenang dan tenteram apabila disirami dan dibajai dengan bacaan dan alunan suci ayat Al-Quran. Allah tidak pernah memungkiri janjiNya kepada hambaNya yang selalu berusaha mencari mardhaatillah.Cuma hambanya yang selalu mencari alasan menolak pemberian dan kurniaan Allah yang tidak pernah putus ini..


Bila diingat-ingat balik, BERSYUKURKAH AKU?Allah telah mengurniakan masa lapang untuk dimanfaatkan dengan sebaiknya.


Sepatutnya waktu cuti inilah harus dipam , diisi dan dicuci sebersihnya tangki hati itu supaya mudah menerima ilmu dan mendekatkan diri pada Allah.

Sepatutnya pada waktu inilah harus dimanfaat sepenuhnya menyemai balik hati yang gersang dengan ilmu agama yang semakin ditinggalkan sekarang.Astaghfirullah..Ampunilah diriku yang selalu tewas pada godaan nafsu ini Ya Allah..


Lazimnya hati dan jiwa penulis akan berasa tenang apabila melihat langit yang membiru dan pokok-pokok yang menghijau.Segala masalah dan fikiran bagaikan terlerai apabila melihat kecantikan alam semesta ciptaan Allah yang indah ini.





Sebenarnya ada pengajaran yang boleh kita ambil daripada pokok-pokok ini .Tahukah sahabat-sahabat semua bahawa setiap helai daun yang tumbuh di atas muka bumi ini telah dicipta dan disetkan oleh allah S.W.T. supaya berzikir kepadanya tanpa henti sehinggalah hari kiamat?SUBHANALLAH


Sebab itu janganlah dipandang rendah atau disia-siakan makhluk Allah yang satu ini.walaupun mereka tidak dikurniakan akal fikiran oleh Allah,mereka telah ada modal dan bekalan untuk dibawa di hari Penentuan kelak.

Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal fikiran yang waras oleh Allah macam mana pula?Sudahkah cukup bekalan ke sana?

Berbalik kepada tajuk asal..ana suka nak mengingatkan diri ana terutamanya bahwa sekarang tidak ada lagi masa untuk bersenang lenang.Umat Islam sekarang hampir hancur dan lemah dek suntikan virus-virus musuh Allah.Musuh Islam sentiasa mencari peluang untuk menjatuhkan umat Islam terutamanya pemuda dan pemudinya yang bakal memimpin negara pada masa hadapan.

Kalau ujian sekecil ini pun ana sudah tewas..macam mana nak menghadapi ujian yang lebih besar kelak?

Ya Allah betapa lemahnya hambaMu ini.Berilah kekuatan kepadaku untuk terus bangkit dan menyebarkan agamaMu yang suci ini.

Bangkitlah dari zon merbahaya ini!Tinggalkan "zon selesa" yang bakal merangkap dirimu suatu masa nanti.

Sebenarnya penulis tak layak pun nak mempersoalkan tentang soalan ini.Diri sendiri pun masih terumbang-ambing dengan dosa noda yang tidak pernah putus.Ya Allah ampunilah hambaMu yang penuh dosa ini.

Tapi penulis cuma nak memperingatkan diri penulis sendiri serta sahabat semua bahawa kita hidup di dunia ini hanyalah pinjaman dan sementara .Kelak kita akan disoal balik cukupkah bekalan yang kita bawa dari dunia ini?Sama-samalah muhasabah balik..

~SALAM MUJAHADAH~

3 comments:

nurhidayahsamsuddin said...

salam, wa..
kaifahaluki?hope chat
wa, k.dayah pn rs gak apa yg wa rs,
saat2 ni trasa rindu sgt dgn kesibukan di kmpus , jiwa rindukan p'isian dan sgt rindu dgn shbt2 yg slalu ingatkan dr bl lalai, smg kt djauhkan dr perkara2 yg lagha:)

cahaya bisikan rahsia said...

salam 'alaik ya ukhti..=)
Alhamdulillah chat je duk kat umah nie..rasa len plak bila tak keje nie..hehe
erm betul tu wa tak sabau dah nak masuk kuantan..windukankan tarbiah dan nasihat dari teman2..sama2lah kita bermujahadah waktu cuti ni..semoga rahmat Allah selalu mendampingi kita..AMEEN

hudaidris said...

wuu


sronok bce tulisan wa.
ble bace tulisan org kte knal, seolah2 wa tgh bcakap dgn huda je. syahdu guh.

tQ wa :)