Saturday, May 9, 2009

SELAMAT KEMBALI..


Alhamdulillah,akhirnya dpt jugak ana update blog nie..agaknya dah dekat setahun lebih kot ana tinggalkan blog nie..huhu .dah lama dah sebenarnya hatiku meronta-ronta nak buat tapi disebabkan masalah-masalah yang tak dapat dielakkn, niat di hati nie terpaksa ditangguhkan dahulu.

Ketika dok termenung sambil tengok alam semulajadi yang menghijau di beranda rumah, ana teringat kata-kata abang ana dalam loghat kelatenya pada suatu ketika dahulu,

”Kito nak buat blog nie, jange ikut ore,jange sebab saem suruh,jange jugok sebab ikut saem-saem ado blog kito pun nok buat jugok, tapi buatlah blog nie bila timbul keingine dale hati tu nok suh ore amik iktibar dari penulise kito.Dan yang penting dalam diri tu ada keinginan untuk berubah,mengubah dan diubah..yang penting sekali teruslah menulis..dengan itu minda kito akan terus berfikir dan berfikir dan berfikir tntg setiap apa yang kito lalui dale hidup nie”

Hurm..sebenarnya masa ana post 2 entry yang terdahulu tu, ada senior yang bagi semangat kat ana suh wat blog..masa tu ana pun tak tau dari mana dapat semangat terus je pergi buat blog (masa ni tak timbul kesedaran lagi).pastu tak lama kemudian terus berhenti..minat mencoret hilang entah ke mana,semangat pun melayang tak tau kemana .dan apa2 yang ana dapat dalam kehidupan terus dipatrikan dalam diari kesayangan..

Tapi baru-baru nie ana bagaikan dikejutkan dari tidur yang lena atas tilam yang empuk..apabila ada seorang akak nie bagi kata-kata yang telah mencuit sekaligus menggegarkan tangkal hati ana yang dah lama beku ni untuk terus berubah dan tidak berada di takuk yang lama.

Sampai bila diriku harus jadi macam nie?Apa yang aku boleh sumbangkan untuk Islam?Apa sumbangan aku dah buat untuk Islam?Sampai bila ilmu-ilmu yamg diperoleh tu nak simpan dan pendam sorang-sorang? (almaklumlah ana nie seorang yang agak pemendam) nak pandai sorang-sorang?

Persoalan-persoalan nie kerap berlegar-legar dalam fikiranku sejak kebelakangan ini..Bila difikirkan balik,ana takut nanti kat padang mahsyar setiap orang yang ana tak sampaikan ilmu itu akan datang melutut dan mintak ilmu daripada ana...

ana tak sanggup bila difikirkan pasal tu..ana dah rasa kat dunia nie bagaimana pedih,sedih,menyesal ,jatuhnya ego dan hinanya diri ini bila sahabat-sahabat yang disayangi disuruh melutut kat depan ana dan mintak sampaikan ilmu kat diorang.dan alangkah kerdilnya rasa diri pada waktu itu ,sedangkan diri ana tak dapat berbuat apa-apa.

Kenangan pada hari itu akan terus terpahat di memori untuk dijadikan pengajaran dan iktibar kepada diri ana yang hina ini nutuk berubah menjadi yang lebih baik..

Pastu satu lagi ana teringat kata-kata dari seorang murabbi yang sangat saya hormati.
” kalau baca buku banyak mana pun tapi tak kongsi ngan orang lain buat apa?baik duk dalam hutan kalau camtu!” huhu .memang kena betullah pada diri ana masa tu.

Rasulullah S.A.W pernah bersabda

”Ballighuu ’annii walau aayah”
Maksudnya :sampaikanlah dariku walau satu ayat...


Ok2 back to the point,banyak plak membebel (^_^)..walaupun diri ana tak sehebat sahabat-sahabat di luar sana ,ana ingin berubah menjadi sehebat antum semua.Doakan ana menjadi kenyataan dan diharapkan lepas nie sahabat – sahabat sudi2lah menegur segala kelemahan yang ada pada blog ana yang tak seberapa ni...syukran..ma'assalamah..


No comments: