Friday, May 15, 2009

BoOsTeR BuAt DiRi

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Sejenak termenung …nak tulis apa ek..hari nie rasa macam nak luahkan something je kat diri nie.. baik kucoretkan biar rasa lega cket..

Al-kisahnya bermula..

Hurm..Kalau dah namanya budak baru belajar dan tak tahu apa-apa,
buat jelah cara tak tahu dan ingin belajar benda yang baru.
Jangan asyik mencari alasan dan menjawab je!
Ya! Tak salah memepertahankan kebenaran, tapi biarlah bertempat cik adik oi!

Kalau kau tak tahan dikritik dan ditegur, sampai bila diri tue nak maju?!
Diri sendiri kenalah jugak berfikir sejenak selepas dikritik tu..
Betul,kalau nak diikutkan bisikan syaitan , ego diri, dan emosi yang tidak matang, pasti rasa nak melenting ,marah, sedih dan cuak (kadang-kadang).

Tapi cuba fikir balik, kenapa diorang kritik diri kau?
Nah!
Tak salah lagi, pasti sebab benda dan sikap tu still ada kat diri yang serba tak sempurna ni kan?
So tunggu apa lagi?
Tak yahlah dok tangisi benda yang tak perlu..

BERUBAHLAH!
Mereka mengkritik bukan kerana benci...
Bukan kerana nak menjatuhkan kau!
Tapi mereka mengkritik kerana nak kau berubah!

Kalau kau masih macam nie, sampai bila-bila you’ll be at da same level..
So as a good girl,you must always positive thinking.
Baiki diri tu!Buktikan pada diorang, kau juga boleh berubah dan Berjaya!!

Percayalah, suatu hari nanti, pasti kau akan rindukan kritikan – kritikan daripada mereka.. Yang dapat membuat diri kau sedar!
Yang dapat buat kau baiki kesilapan diri!
Yang dapat mengejutkan diri kau dari lena yang panjang!

Kau sangat beruntung kerana ada orang yang sudi menegur dan mengkritik kau supaya berubah.
Tak usah dipersoalkan samada hari-hari ataupun setiap masa..
Itu bukan masalahnya

Persoalannya?
ADAKAH KAU MAHU BERUBAH?


Ya ..aku tahu kau nak berubah!
So tak yah tangguh-tangguh lagi..
Jadilah orang yang bersyukur dan berfikiran matang..

Just remember this phrase.. ”RISING UP FROM CRITISM”

Pengkritik diri ( yang sentiasa berharap kau kuat semangat dan berani untuk berubah!).

3 comments:

Aesyahumaira said...

salamunaleik~ ewa, mabruk aleik! truskn mencoret. moga istiqamah~ sebarkan seluas2nya permta ilmu dan kemurnian sinaran Islam buat semua. slm syg~ (^_~)

Zenki said...

Kenapa malas dan payah nak tulis? bacalah, bacalah, bacalah, bacalah, bacalah dengan berfikir dan berzikir, kemudian tulislah... Itulah buah hikmah.

Hanya dengan fikir dan zikir akan KebesaranNYA membuahkan jiwa kehambaan yang dikurniakan hikmah dari NYA. Kerna 'hikmah' adalah kurniaanNYA merupakan anugerah kebaikan paling bernilai dariNYA yang tidak terbanding bilangan kebaikannya dik.

Salam sayang

cahaya bisikan rahsia said...

salam ..
kepada aesyahumaira dan zenki..syukran atas nasihat dan sokongan yang diberikan..
semoga kita semua terus istiqamah dalam menyebarkan mutiara-mutiara islam ini...ameen